Review: Het Proefjesboek – Arno Verweij

9789057124518_SIn het kader van de Kinderboekenweek 2015 heeft de website proefjes.nl de proefjes die op de website staan gebundeld in een boek. Omdat ik proefjes.nl een erg leuke website vind, besloot ik het boek te kopen. Hieronder kunnen jullie lezen wat ik ervan vind.

Het eerste wat mij opviel is dat het boek een hardcover is, wat ik erg fijn vind, want daardoor voelt het boek minder kwetsbaar aan. In het boek vind je, simpel gezegd, alle proefjes die ook op de website te vinden zijn. Het boek zal daardoor ongetwijfeld verouderd raken, maar dat mag de pret niet drukken. In mijn klas had ik het boek op de themakast gezet en het was een ware hit. Door de aantrekkelijke opdruk wilden kinderen het boek meteen lezen. Kinderen die ik normaal moeilijk aan het lezen krijg, waren ineens een kwartier stil aan het lezen door het boek. Alleen daarom is het boek al het aanschaffen waard!

Omdat de proefjes gratis op de website te bekijken zijn (inclusief goede werkbladen en uitleg) vind ik de adviesprijs van €16,95 erg hoog. Het boek heeft qua inhoudt weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de website. Natuurlijk kan een website uit de lucht gaan en in dat soort gevallen is het fijn om een papieren ‘back-up’ te hebben van alle mooie en leerzame proefjes.

Conclusie: Een mooi boek dat bij kinderen in de smaak valt. Voor de inhoud hoef je het niet te kopen (die staat namelijk gratis online), maar als je van boeken houdt en zeker wil weten dat je over 20 jaar nog steeds de proefjes kan doen met je klas, is Het Proefjesboek zeker een aanrader!